sobota 25. decembra 2010

Hudobné top roku 2010 (a just ich nebude 10)

Ako po iné roky, nasleduje výber môjho ubľúbeného za uplynulý rok. Tohtoročný výber toho naj značne utrpel tým, že som si nainštaloval add-on Rádia _FM do browsera. Totižto, miesto toho aby som hľadal a zháňal novú, dobrú hudbu, keď sa mi zažiadalo šumu a pozadia, len som klikol. Chja, lenivosť, žnem tvoje trpké plody. Anyhoo...

Polar Bear - Peepers
Nuž tak kvôli týmto junákom som sa aj na Pohodu bol predovšetkým vybral. Isteže, boli aj iné dôvody, ale Polar Bear som mal ako prioritu dlhodobo dopredu vyhliadnutú a bezpodmienečnú. Ani trochu nesklamali, pre mňa najlepší koncert Pohody 2010. Ich album Held On The Tips Of Fingers z roku 2005 bol ako zjavenie, anarchia experimentálneho jazzu spútaná hudobným majstrovstvom a rockovou mašličkou. Na Pohode hrali nové veci z tohto albumu. Pri takýchto kapelách/projektoch mnou zmietajú protichodné pocity: na jednu stranu chcem vykričať do sveta, aké je to skvelé, resp. aké je to kurvapopičibohovitánske, a na druhú je tu chamtivý pocit snobskej exkluzivity, kebyže môžem chcem byť jediný na celom svete, kto o nich vie a pozná akí sú skvelí. Ja, len ja, ja ako jeden z mála viem, že sú, a že veru sú! Ku kapele pribudol Leafcutter John (zas ten pocit exkluzivity), elektromág, a pridal už tak silnému ansámblu ďalšiu dimenziu - koľkú už vlastne radšej nepočítam.

MGMT - Congratulation
Druhý album MGMT bol vraj prijatý rozpačito, mnohým chýbali hitovky ako Kids. Pche. Pritom je to tak nádherne kompaktný majsterštuk synth-post-psychedelického rocku s priam operným rozmachom. Je to presne ten typ albumu, ktorý treba počúvať celý a opakovane, a hoci na ňom nie je jednoznačný 'hit', Flash Delirium je skladba nadčasovo úchvatná, s kongeniálnym klipom nezabudnuteľná, zakiaľ čo zaverečné Congratulation je prekvapivo efektné svojou jednoduchosťou. Namôjveru, blahoželanie je na mieste.

The Black Keys - Brothers
Nič sa už asi nevyrovná tej surovej nevybrúsenej genialite ich prvých dvoch garážových blues-rockových albumov, ale aj dnes po 8 rokoch, keď skladajú skvelé chytľavé skladby so všetkými tými riffmi a háčikmy priam rutinérsky a uhľadene, stoja títo dvaja junáci vysoko nad ostatnou hudobnou produkciou - a hoci sa pri opakovanom počúvaní (50x) v niektorých skladbách začala vkrádať nuda, skladby ako Tighten Up a Next Girl sa jednoducho nemôžu opočúvať, nech by ste boli akokoľvek omrzený životom.

Vampire Weekend - Contra
Cousins Cousins Cousins Cousins Cousins Cousins Cousins Cousins Cousins Cousins Cousins Cousins Cousins Cousins Cousins Cousins Cousins Cousins Cousins Cousins a iné (Horchata; Holiday; Run; Giving up the Gun). Keď ich počujem, mám chuť ísť nakupovať. Svetre, košele, menčestráky, hockde -- Zara, Springfield, UC of Benneton, Lacoste, Marks&Spencer, chcem byť viac preppy. Vampies vydali tento album začiatkom roka a hneď bolo jasné, že na tomto zozname budú. Už som im aj odpustil ten auto-tune na 4. tracku.

Archie Bronson Outfit - Coconut
Toto sú ďalší veteráni mojej obľuby, ich ostatný album z 2006 je vo veľkej miere zodpovedný za to, že sa mi v duševnom zdraví podarilo dopísať moju magor diplomovku. V ťažkých chvíľach mi ich kvílivé art-rockové rumádzganie dodávalo sily. 4 roky neskôr a vidím, že sila psycho-art-rocku ich aj naďalej sprevádza. No dobre, nie je to už taká bujačina, majú veľa bodov z nostalgie, ale stále je to silne dobré. Kto neverí, nech okúsi žraločieho zuba.

Sleigh Bells - Treats
Že vraj tribal synth-pop. Teda, lepšie a stručnejšie by som to sám nevedel popísať. Normálne ma aj zamrzelo, že už nemám -násť, za mojich čias boli len samé sračky v éteri, ale pri tomto si viem aj predstaviť, že za istých priaznivých poveternostných podmienok a veľkej miere intoxikácie, že by som teda aj -ne(/post)ironicky- sa hýbal k tomu. A krv by mi tiekla z uší. Mmmm. (Riot Rhythm!)

The Walkmen 2010 - Lisbon
Títo mládenci tu už v jednom ročnom vyhrnutí figurovali, tak sa tu ponúkajú dva možné závery: buď sú tak konzsitentne dobrí, alebo mám ja tak úzke obzory. Najskôr oboje. Sú super a basta. Už ma nebaví písať viac.

Honourable mentions – AKA tiež velice dobré, ale sa mi o nich už naozaj nechcelo nič napísať:
Yeasayer - Odd Blood (Ambling Alp. Na Jánskeho plaketu minimálne, taká fajná krv.)
LCD Soundsystem - This Is Happening (Indeed, it is. Veď aha: Dance Yrself Clean; Drunk Girls)
Shearwater - The Golden Archipelago (Hidden lakes)
Spoon - Transference (Spoon!; Ehm, hľa: Written in Reverse)

Dobré tracky lepšie opasku:
Steve Mason – Lost & Found
Deerhunter - Revival
Wavves - Idiot
These New Puritans – We Want War

1 komentár:

Robert povedal(a)...

Vdaka za par hodin "sumu".
Najviac ma potesil Shearwater a Jake Gyllenhaal v modrych sortkach.
Este by som rad dodal, ze Drunk Girls je ciastocne inspirovana skladbou White Light/White Heat z rovnomenneho albumu skupiny, ano, presne tak, The Velvet Underground.

Mne tento rok sprijemnoval najma dlhorocny amant George Sand.