sobota 24. júla 2010

Strašne ma serú v SME. Nadpisy

Vážne. Príšerne. Ma. Serú.

Určite ste ich zaregistrovali, posledných niekoľko mesiacov sa rozšíril tento otrasný manierizmus. Dať bodku a dokončiť nadpis. V ďalšej vete.

Len z poslednej doby. Vyberám. Napríklad:

Učil evolúciu. Porušil štátny zákon
Hľadali veľrybu. Našli dávnu praopicu
Vojny sú fajn. Ak ste šimpanz
Solárne lietadlo pristálo. Lietalo aj v noci
Neptún objavil rýchlo. Stačilo otvoriť list

Myslel som, že to snáď jeden človek pácha, a keď som našiel podozrivého, už som chcel napísať: "Študoval logiku a píše nadpisy. Ako debil". Lenže. On v tom nie je sám. Aha:

V investíciách je Slovensko piate. Od konca
Figeľ odvolal šéfov Pošty aj Carga. Faxom
Úver Grékom nechcú. Val možno
Chcú odvodové prázdniny. Odbory varujú

Tiež:
Hokejový Lev lobuje za Poprad. Čaká na stanoviská

Alebo:
V polícii necítili oporu. Zavolali si Kotlebu
Miestni politici majú konflikty s podsvetím. Nielen v Hurbanove

Alebo:
Tučné zmluvy chce štát utajiť. Neúspešne
Prodigy skúsili prekričať PKO. Úspešne
Štátu hrozí žaloba. Zase za rezort dopravy
Štát klame. Tají zmluvu sám

Nehľadal som systematicky, vybral som námatkovo, na ilustráciu problému. To sú nadpisy prevažne z posledných pár dní.

Netvrdím, že snáď nesmie nadpis takto vyzerať, môže nastať situácia, keď takéto zdôraznenie má svoje opodstatnenie. Napríklad, chce autor poukázať na nejaký paradox, niečo nečakané, šokujúce, kontra-intuitívne. Lenže takýmto vyslovene umelým nadužívaním sa úplne vytráca opodstatnenie, je z toho čistý manierizmus a sprosté klišé. Nesmierne iritujúce. Oblbujúce. Znečisťujúce verejný priestor.

Kedysi človek na zdvihnutie ranného tlaku potreboval prečítať celé články, dnes už stačí nadpis. Zase raz forma vyhrala nad obsahom. Pokrok.

9 komentárov:

Fluxwerk povedal(a)...

VDAKA TI, VDAKA!!! Uz som si myslela, ze som v tom sama. Myslim ze trend takychto "uzasnych" nadpisov zaviedlo pred cca 2 rokmi Medialne.sk, aspon tam som si to vsimla najskor. Je to priserne!

Andrej povedal(a)...

Tí ľudia sú v tom možno nevinne. Myslím, že to funguje takto: novinár k svojmu článku titulok len navrhuje, za výsledok zodpovedá editor (a u dôležitých titulkov možno aj niekto vyššie), a to samostatne pre print a samostatne pre web.
T.j. môže za tým byť jeden alebo viac editorov.

lemuel povedal(a)...

Fluxwerk, veru nie si sama, s par kamaratmi nad tym tiez somreme uz dlhodobo.

Andrej, asi tak.
Udajne to ma sluzit na vtesnanie viac obsahu do titulky a zaroven zvysenie napatia. Cielom je teda klikanost clankov. Osobne mam pochybnosti na kolko je to ucinne a ako prostriedok uputavania pozornosti to moze byt z dlhodobeho hladiska skor kontraproduktivne.

funkyou86 povedal(a)...

Super clanok, 10 bodov ;)

konstantin.cikovsky povedal(a)...

nemam k tomu co dodat. bohuzial

stanka harkotova povedal(a)...

Iba jednu poznamocku na okraj; nie nadpisy vas seru, ale TITULKY (ked sa uz pohybujete v zurnalistickej terminologii :)

-SH-

Z povedal(a)...

Ešte by som odporučila:

Potvrdené: jaštery zabil náraz asteroidu
Potvrdené. Finále Slovenského pohára bude v Michalovciach
Potvrdené. Maďari predali emisie oveľa výhodnejšie
Potvrdené: Masér futbalistov MŠK Žilina spáchal samovraždu
Potvrdené: Žentour sa znovu dal dokopy
Potvrdené. Ján Sokol po 20 rokoch ako arcibiskup skončil
Potvrdené, Brusel dal euru na Slovensku zelenú
Potvrdené. Cristiano Ronaldo je najlepším futbalistom planéty
Potvrdené: benzíny a naftu tankujeme znovu o čosi lacnejšie
Potvrdené. Počas sviatkov budú obchody zatvorené
Potvrdené, rekord v tancovaní štvorylky padol
Potvrdené. Mucha od júla definitívne v Evertone
Potvrdené: Jaguar a Land Rover pod krídlami Tata Motors

lemuel povedal(a)...

Potvrdené: Je to tiež otravné. :)

Unknown povedal(a)...

http://ekonomika.sme.sk/c/5491817/vedenie-letiska-ma-skoncit-pre-podu.html