nedeľa 30. augusta 2009

Malá citačná anabáza

Čítajúc nedávno tu linkovaný článok Tomského zaujala a nesmierne ma pobavila švejkovská odvolávka "každý Maďar může za to, že je Maďar". Keďže Švejka som čítal a nedočítal už pred mnohými rokmi a výrok mi nebol povedomý, jal som sa pátrať po pôvodnom znení.

Doma na poličke mám vydanie z roku 1996, z Baronetu, neslávne známe tým, že je 'vyzdobené' síce mierne ohavnými ale duchu knihy snáď aj viac vyhovujúcimi ilustráciami Karla Klosa miesto tradičných ladovských naivistických kresieb (ostatne posúďte sami).

Ako som tak knihou listoval, utvrdil som sa v pozorovaní, ktoré som už v minulosti učinil po dvoch predchádzajúcich pokusoch knihu dočítať (ani raz som sa nedostal za polovicu) - je až zbytočne dlhá, a to je, prosímpekne, nedokončená. Keby Hašek nenapísal viac než prvý diel V zázemí mal by stále nesmrtelnosť zaručenú - ostatne, prvý diel bohate stačí, jeho záverečná veta by bola geniálnym koncom skvelej knihy. S postupom strán sa ale odmeny z čítania zmenšujú priam geometrickým radom. Preto mi ani spomínaný citát o Maďaroch nebol povedomý, je len pár strán za miestom, po ktoré som sa naposledy dopracoval. Nachádza sa v 2. diele Na frontě ku koncu tretej kapitoly Švejkovy příhody v Királyhidě:

"[...] - Maďaři jsou, zkrátka řečeno, holota," zakončil starý sapér Vodička, načež Švejk poznamenal: "Někerej Maďar taky za to nemůže, že je Maďar." [strana 313]

Nuž takto ja trávim nedeľné večery. Haj hou.

Žiadne komentáre: