pondelok 8. októbra 2007

Nobelovky za literatúru

Tak zase začala sezóna nobeloviek, to je dobre, už som sa bál že nebudem mať o čom písať. K vedám sa radšej nebudem vyjadrovať, o nobelovke za mier je škoda reči (Al Gore, Bono alebo iný pičus, nič ma už nemôže prekvapiť) čiže sa pristavíme pri literatúre.

Nechcem sa chvastať, ale minulý rok som vedel, že vyhrá Orhan Pamuk, bolo to vo vzduchu. Predtým som bol zdesený Pinterom a Jellinekovou, ale Pamuk pre mňa nebol prekvapenie ani sklamanie. Tohto roku však nemám poňatia.

Niektoré tipy si môžete prečítať tu, stávkové kurzy nájdete tu.

Také reči kolujú, že keďže už dlho nevyhral básnik, tohto roku to padne práve na nejakého poeta. Medzi favoritov tak patria takí borci ako sýrsky Adonis (si niekto fandí), Kórejčan Ko Un, Austrálčan Les Murray, či Švéd Tomas Tranströmer. Priznám sa bez mučenia, že ani jeden mi dosial nebol známy. Skôr by asi bolo podozrivé, keby som ich poznal.

K ďalším menám: Murakami to podľa mňa dostane, ale ešte nie tohto roku, večný kandidát Philip Roth podobne ako John Updike už naopak zrejme nestihne. Osobne mi napadá ešte Tom Stoppard, ale asi uplynulo trochu málo času od Pintera, aby to dostal ďalší dramatik, navyše tiež britskej proveniencie. Z podobného dôvodu britskosti netreba asi očakávať ani McEwanovo, Banvilleovo čo Barnesovo ocenenie. Pynchon je príliš "postmoderný" a obskúrny, Umberto Eco je zas tiež moc cerebrálny asi aj pre ctených akademikov.

Ale keby vyhral Milan Kundera, Cormac McCarthy, alebo ešte lepšie taký JG Ballard, bol by som len rád. Ale, ako bolo poznamenané tu, Kundera to nevyhrá, lebo už majú všetci dojem, že to vyhral, zatiaľ čo McCarthy, Ballard, alebo trebárs aj netipovaný Houellebecq nemajú šancu z rovnakých dôvodov prečo to nevyhrali Thomas Hardy, Joseph Conrad či Thomas Bernhard – ich tvorba nie je "optimistická a idealistická" tak ako určil Nobel v závete.

No uvidíme. Koho tipujete vy?

Žiadne komentáre: