pondelok 12. novembra 2007

Mojich 10 románov

V najnovšom .týždni sa Daniel Hevier zamýšľa nad fenoménom a popularitou zoznamov kníh, ponúka svojich momentálnych osobných top 10 románov a vyzýva ostatných k tomu istému.

Čiže.

Bez presného poradia, bez veľkého premýšľania, tu je desať románov, na ktoré si teraz spomeniem, o ktorých môžem povedať buď, že sa mi páčili, ovplyvnili moje myslenie a nazeranie na svet alebo ovplyvnili vôbec spôsob akým vnímam médium románu (alebo aj všetko dohromady).... a všetky by som si prečítal zas.

Franz Kafka – Proces
Samuel Beckett – Malone umiera
Boris Vian – Pena dní
Hermann Broch – Smrť Vergília
Joseph Heller – Hlava 22
Norman Mailer – Nahí a mŕtvi
Ferdinand Bordewijk - Charakter
Frank Herbert – Duna
Dan Simmons – Hyperion
Laurence Sterne – Život a názory Tristrama Shandyho, gentlemana

Určite by ten zoznam mohol byť úplne iný, kebyže ho nezostavujem dnes, tu a teraz. Pred mesiacom alebo o týždeň by asi vyzeral trochu inak. Možno keby som toho Brocha vtedy dočítal, tak ho neuvediem, možno keby Mailer teraz nedávno neumrel, na Nahých a mŕtvych si hneď nespomeniem, možno keby ma nedávno nechytila nostalgia po mojich detských čítaniach sci-fi, Duna a Hyperion tu tiež nie sú, možno by tam boli miesto nich Tolkien, Dostojevskij, Coetzee, Bulgakov, Zola, Flaubert, Eco. Možno možno.

Tristrama Shandyho som síce nečítal vôbec (kto povedal, že prečítanie je podmienkou?), ale čítal som dosť úryvkov, jednu štúdiu o ňom od Šklovského a tiež som vzhliadol geniálnu filmovú verziu od Winterbottoma, aby som vedel, že je to román zásadný, tak ako Cervantes vytýčil román ako formát a určil jeho hranice, Sterne sparodizovaním prebádal jeho pohraničie a aj ďaleké okolie v zahraničí. Je to vlastne prvý post-moderný román, ktorý vznikol ešte pred nástupom moderny. A už sa teším až ho budem čítať.

Ktoré romány sú u Vás v Top 10?

Apdejt (14.11.): Hľa, prispeli aj dušk.o. a Lafcadio. (15.11.) A Hamilton. (16.11.) A Upiiirka. (17.11.) A AIF. (21.11.) A Juraj Lörinc

Žiadne komentáre: